Jak się uczyć efektywnie — artykuły

Zanim w pełni zdecydujesz się na udział w kursie, możesz zapoznać się z artykułami, w których znajdziesz mnóstwo cennych wskazówek, dotyczących tego, jak się uczyć skutecznie — poznasz techniki uczenia się, tajniki szybkiego czytania, metod pamięciowych, koncentracji umysłu i wiele, wiele innych.

Jeśli interesuje Cię szersze rozwinięcie któregoś tematu lub masz jakieś pytanie » napisz do nas. Chętnie pomożemy, a Twój głos będzie najlepszą inspiracją do dalszej pracy.

Łańcuchowa metoda skojarzeń, cz. I

Łańcuchowa metoda skojarzeń, cz. I

24 lutego 2010 Katarzyna Bryzek Mnemotechniki

Męczy Cię żmudne, mechaniczne wkuwanie, masz problem z zapamiętaniem listy zakupów, czy planu pracy? Chcesz mieć super pamięć i jednocześnie rozwinąć swoją kreatywność i wyobraźnię? Idealnym rozwiązaniem dla Ciebie jest Łańcuchowa Metoda Skojarzeń!

czytaj więcej
Krok 5: Po przeczytaniu tekstu — zrób notatki!

Krok 5: Po przeczytaniu tekstu — zrób notatki!

13 lipca 2009 Katarzyna Bryzek Szybkie czytanie

Notatki są bardzo ważnym etapem końcowym pracy z tekstem. Robiąc je, utrwalamy wiadomości zdobyte podczas czytania, oraz tworzymy wspaniały materiał powtórkowy. Dobre notatki powinny mieć jak najmniejszą objętość i zawierać jak najwięcej treści – muszą być zwięzłe, stanowić syntezę całego tekstu.

czytaj więcej
Krok 4: Czytanie – tajemnica sukcesu

Krok 4: Czytanie – tajemnica sukcesu

13 lipca 2009 Katarzyna Bryzek Szybkie czytanie

Czytanie potraktujemy tutaj trochę inaczej, niż byliśmy do tej pory przyzwyczajeni. Przede wszystkim nie będzie to tylko „dekodowanie znaków graficznych”, lecz złożona „praca z tekstem”. Pamiętajmy — czytamy po to, aby odpowiedzieć na ułożone wcześniej pytania i osiągnąć wyznaczone cele.

czytaj więcej
Krok 3: Ułóż konkretne pytania do celów!

Krok 3: Ułóż konkretne pytania do celów!

13 lipca 2009 Katarzyna Bryzek Szybkie czytanie

Do czytania powinniśmy zasiąść nie tylko z listą celów, ale także z listą konkretnych pytań do tekstu.

czytaj więcej
Krok 2: Zanim zaczniesz czytać, zrób przegląd książki!

Krok 2: Zanim zaczniesz czytać, zrób przegląd książki!

13 lipca 2009 Katarzyna Bryzek Szybkie czytanie

Przegląd książki robimy, aby zorientować się w strukturze organizacji treści. Zanim zaczniemy czytać, musimy stworzyć w umyśle ramy, które następnie będziemy wypełniać szczegółowymi informacjami.

czytaj więcej
Krok 1: Wyznacz sobie cel czytania!

Krok 1: Wyznacz sobie cel czytania!

13 lipca 2009 Katarzyna Bryzek Szybkie czytanie

Zawsze, kiedy podejmujemy jakąś czynność, musimy wiedzieć co i po co robimy. Gdybym Cię teraz zapytała po co kliknąłeś w link tego artykułu, i co chcesz osiągnąć czytając go, potrafiłbyś odpowiedzieć?

czytaj więcej
Jak czytać szybko i skutecznie — 5 kroków

Jak czytać szybko i skutecznie — 5 kroków

13 lipca 2009 Katarzyna Bryzek Szybkie czytanie

Czytanie to nic innego, jak dekodowanie symboli graficznych, tworzących tekst. Najpierw rozpoznajemy wzrokiem kształt liter lub wyrazów, odszukując w pamięci ich brzmienie i znaczenie.

czytaj więcej
Mapy twoich myśli

Mapy twoich myśli

3 lipca 2009 Katarzyna Bryzek Jak się uczyć

Zapoznawszy się z artykułem Dlaczego warto notować, wiemy już, jak ważne jest robienie notatek. Przyjrzyjmy się teraz ich najdoskonalszej formie.

czytaj więcej
Dlaczego warto notować

Dlaczego warto notować

29 czerwca 2009 Katarzyna Bryzek Jak się uczyć

Notatki w naszym życiu są wszechobecne. Tworzymy je i umieszczamy wszędzie, gdzie jest to możliwe, a bogactwo form i treści z pewnością mogłoby zainspirować niejednego poetę.

czytaj więcej
Trening czyni mistrza

Trening czyni mistrza

29 czerwca 2009 Katarzyna Bryzek Trening dla mózgu

Tak samo, jak chodzimy na siłownię, żeby ćwiczyć mięśnie (zwiększyć ich masę i wydolność), tak też możemy rozwijać nasz mózg.

czytaj więcej
Proste metody mnemoniczne

Proste metody mnemoniczne

17 czerwca 2009 Przemysław Maczewski Mnemotechniki

Pewnego dnia, wiele lat temu, miałem na lekcję geografii nauczyć się er i okresów geologicznej historii Ziemi. Trudność sprawiały mi okresy paleozoiku, czyli kambr, ordowik, sylur, dewon, karbon i perm.

czytaj więcej
Egzamin to wyprawa

Egzamin to wyprawa

11 czerwca 2009 Katarzyna Bryzek Egzaminy

Mało rzeczy na świecie jest tak pewnych, jak egzaminy. Są one trwałym składnikiem procesu edukacji, uznanym sposobem sprawdzania naszych kompetencji. Nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Czy warto się z tego powodu denerwować?

czytaj więcej
Odpowiednie paliwo

Odpowiednie paliwo

10 czerwca 2009 Katarzyna Bryzek Dieta dla mózgu

Każdy, kto kiedykolwiek posiadał jakieś zwierzątko wie, że wymaga ono odpowiedniej pielęgnacji. Oprócz stworzenia mu specjalnych warunków mieszkalnych, zgodnych z jego naturą, oraz pilnowania, aby nic mu nie zagrażało, musimy także zadbać o optymalny pokarm – aby wszystkie jego potrzeby były w pełni zaspokojone.

czytaj więcej
Natura stresu

Natura stresu

2 czerwca 2009 Katarzyna Bryzek Motywacja

Czy zdarzyło ci się kiedyś podchodzić do egzaminu lub sprawdzianu, do którego byłeś słabo przygotowany? Pamiętasz ten dzień, kiedy z każdą kolejną godziną twoje serce biło coraz szybciej, oddech był coraz płytszy, wzrok wbity w ziemię, a ręce pociły się i drżały?

czytaj więcej
Dlaczego szybkie czytanie jest szybkie?

Dlaczego szybkie czytanie jest szybkie?

31 maja 2009 Katarzyna Bryzek Szybkie czytanie

Szybka nauka polega na dostosowaniu sposobu przyswajania wiedzy do zasad działania mózgu. Uczymy się, jak skutecznie zapamiętywać oraz przypominać sobie. Ale skąd bierze się ta wiedza? Jak dociera ona do naszego mózgu?

czytaj więcej
Uczyć się znaczy zapamiętywać

Uczyć się znaczy zapamiętywać

29 maja 2009 Katarzyna Bryzek Jak się uczyć

Nauka ma sens tylko wtedy, jeśli w przyszłości możemy korzystać z jej efektów. Wszyscy nauczyciele, ministrowie edukacji i autorzy podręczników z pewnością by się ze mną zgodzili, jednak czy potrafią oni dokonać tego, żeby wiedza została w umysłach uczniów na dłużej?

czytaj więcej
Właściwości pamięci sprzyjające nauce

Właściwości pamięci sprzyjające nauce

26 maja 2009 Katarzyna Bryzek Jak się uczyć

Kiedy przychodzimy do domu ze szkoły czy zajęć na uczelni, mamy dosyć wszystkiego. Ostatnia rzecz, jaką chcielibyśmy zrobić, to zabranie się za naukę, prawda?

czytaj więcej
Jak oswoić prawą półkulę

Jak oswoić prawą półkulę

24 maja 2009 Katarzyna Bryzek Jak się uczyć

Aby nakłonić prawą półkulę do współpracy podczas nauki, wciel w życie poniższe zasady. Na pewno od razu poczujesz różnicę.

czytaj więcej
Niesforna prawa półkula

Niesforna prawa półkula

23 maja 2009 Katarzyna Bryzek Jak się uczyć

I znów cały dzień minął! Bo trzeba było pójść tu i tam, załatwić to i to… W między czasie jeszcze jakieś spotkanie — zupełnie przypadkowe i nadzwyczaj krótkie, ale zawsze. Po prostu nie dało się znaleźć czasu na naukę… A przecież zaraz egzamin…

czytaj więcej
Ćwiczenia Dennisona

Ćwiczenia Dennisona

19 maja 2009 Katarzyna Bryzek Ruch a myślenie

Zapraszam do zapoznania się z trzema ćwiczeniami, które uważam za podstawowe. Wystarczy 15 minut dziennie, bez specjalnego nastawienia czy przygotowania, aby już po tygodniu patrzeć na świat zupełnie innymi oczami…

czytaj więcej
Nadrobić stracony ruch

Nadrobić stracony ruch

18 maja 2009 Katarzyna Bryzek Ruch a myślenie

Jak wiemy z artykułu Doświadczaj i myśl, zawsze, kiedy się czegoś uczymy, tworzymy w mózgu nowe połączenia nerwowe, a zatem usprawniamy nasze myślenie. Z pewnością wielu z was doświadczyło uczucia zagubienia i nieporadności, gdy robiliście coś po raz pierwszy.

czytaj więcej
Pamięć — teorie i hipotezy

Pamięć — teorie i hipotezy

14 maja 2009 Katarzyna Bryzek Mózg

Pamięć jest. Gdyby jej nie było, nie moglibyśmy rozumieć otaczającego nas świata. Jednak czym jest, gdzie się znajduje i jaką ma strukturę — tego niestety nie możemy być pewni.

czytaj więcej
Pamięć jest

Pamięć jest

11 maja 2009 Katarzyna Bryzek Mózg

Czy pamiętasz sytuację, gdy spałeś w innym miejscu niż zazwyczaj? Na przykład na wczasach, u znajomych, bądź dalekiej rodziny…?

czytaj więcej
Doświadczaj i myśl

Doświadczaj i myśl

11 maja 2009 Katarzyna Bryzek Mózg

Z artykułu Dwie półkule – dwa światy mogliśmy się dowiedzieć, że każdy z nas posiada dwie półkule mózgowe, które oprócz spełniania funkcji ogólnych, są także ściśle wyspecjalizowane.

czytaj więcej
Dwie półkule — dwa światy

Dwie półkule — dwa światy

5 maja 2009 Katarzyna Bryzek Mózg

Aby lepiej poznać swój mózg, a tym samym siebie, przyjrzyjmy się najpierw jego najbardziej znaczącemu podziałowi na dwie półkule: prawą i lewą.

czytaj więcej
Co to znaczy mieć mózg?

Co to znaczy mieć mózg?

28 kwietnia 2009 Katarzyna Bryzek Mózg

Czym jest mózg? I po co w ogóle istnieje? Z pewnością przede wszystkim po to, abyśmy nie musieli się nad tym zastanawiać. Jednak czy kryje się w nim coś więcej…?

czytaj więcej