Trening czyni mistrza

29 czerwca 2009 Katarzyna Bryzek Trening dla mózgu

Tak samo, jak chodzimy na siłownię, żeby ćwiczyć mięśnie (zwiększyć ich masę i wydolność), tak też możemy rozwijać nasz mózg. Z artykułu Doświadczaj i myśl wiemy, że trening umysłu polega na tworzeniu bądź wzmacnianiu już istniejących połączeń nerwowych poprzez uczenie się, czyli doświadczanie nowych rzeczy. W tym dziale Trening umysłu będziemy uczyć się jak ćwiczyć mózg za pomocą myślenia.

Przez długie lata uważano za prawdziwy pogląd, że nasze możliwości intelektualne, które nazywano inteligencją, są wrodzone. Przez wieki panowało przekonanie, że zdolne do uczenia się są tylko dzieci arystokracji, zaś ludzie niżej urodzeni nie są w stanie nabyć niemal żadnej wiedzy. Do początków XX wieku sądzono, że kobiety nawet w małym stopniu nie dorównują intelektualnie mężczyznom. Wszystko się zmieniło, kiedy system edukacji objął jednolicie różne warstwy społeczne i obie płci – wówczas okazało się, że każdy może zdobyć wykształcenie, jeśli tylko będzie mógł się uczyć.

Jednak nie od razu wyciągnięto z tego faktu odpowiednie wnioski. Zauważono bowiem, że mimo wyrównania szans, dzieci osiągają bardzo różne wyniki – od najlepszych, przez średnie do najgorszych. Uznano więc, że (niezależnie od pochodzenia i płci) ludzie rodzą się uzdolnieni mniej lub bardziej i jest to stan niezmienny. Stworzono mit ucznia wybitnego i ucznia z problemami, którego w dzisiejszych czasach tak ładnie nazywa się dyslektykiem, a szkoła stała się narzędziem selekcji społecznej, które sortuje uczniów wedle osiąganych wyników i wkłada ich do odpowiednich szufladek.

Najnowsze badania pokazują jednak, że ludzie różnią się od siebie, owszem, ale nie zdolnościami, a jedynie hasłami dostępu do odpowiednich obszarów mózgu! Znaczy to, że jednolity system kształcenia dla wszystkich dzieci wcale nie wyrównuje szans, a jedynie pogłębia różnice. Jednych faworyzuje, a innych całkowicie odrzuca. A przecież to, że dzisiejsza szkoła wygląda tak, a nie inaczej, wcale nie znaczy, że uczniowie, którym ten system odpowiada, są lepsi od innych.

Faktem jest więc, że jeżeli będziemy odpowiednio stymulować nasz mózg, jeżeli poznamy nasze indywidualne hasła dostępu i będziemy umieli ich używać, na pewno osiągniemy dobre wyniki. Jednak jeżeli przez lata ani rodzice ani nauczyciele nie umieli uczyć nas we właściwy sposób, musimy to teraz nadrobić. Jeżeli istnieją przedmioty, bądź zadania, których unikacie jak ognia, bo “nigdy wam nie wychodzą i ich nie rozumiecie”, znaczy to, że obszar mózgu, który odpowiada za ich rozwiązanie jest niewystarczająco aktywowany! Ćwicząc go, czyli wykonując jak najwięcej zadań, które sprawiają nam trudność, usprawniamy tenże obszar i stajemy się mistrzami w dziedzinie, która dotąd była dla nas czarną magią.

W kolejnych artykułach znajdziecie konkretne ćwiczenia, pozwalające pobudzać obszary mózgu, odpowiadające za myślenie logiczne, twórcze i abstrakcyjne. Rozwiną one waszą zdolność kojarzenia faktów, tworzenia analogii, usprawnią przepływ informacji między obiema półkulami oraz ułatwią wam dostęp do magazynu pamięci długotrwałej.

Ciekawe? Podziel się artykułem!

Katarzyna Bryzek

Autor

Katarzyna Bryzek

trener szybkiego czytania i efektywnego uczenia się