Krok 5: Po przeczytaniu tekstu — zrób notatki!

13 lipca 2009 Katarzyna Bryzek Szybkie czytanie

Notatki są bardzo ważnym etapem końcowym pracy z tekstem. Robiąc je, utrwalamy wiadomości zdobyte podczas czytania, oraz tworzymy wspaniały materiał powtórkowy. Dobre notatki powinny mieć jak najmniejszą objętość i zawierać jak najwięcej treści – muszą być zwięzłe, stanowić syntezę całego tekstu.

Oto kilka zasad tworzenia dobrych notatek:

  • nigdy nie umieszczaj w notatkach całych zdań, chyba, że są to zdania kluczowe dla tekstu, wyrażające jego sedno, lub podsumowujące
  • materiał w notatkach powinien być wyselekcjonowany, zawierać tylko istotne słowa kluczowe i ich bardzo zwięzły opis (maks. kilka wyrazów)
  • pisz w punktach, różnicuj wielkość liter, wstawiaj rysunki
  • stosuj mapy myśli, gdzie najważniejsze słowa kluczowe znajdują się w centrum, a im dalej od środka, tym informacje są bardziej szczegółowe
  • stosuj zapis hierarchiczny – główne słowa klucze po lewej stronie, dużymi literami, a ich uszczegółowienie w następnej linijce od podpunktów, przesunięte nieco w prawo, mniejszymi literami

Pamiętaj, że notatki nie powinny zawierać wszelkich informacji znajdujących się w tekście. One mają stanowić tylko hasło dostępu do tego, co zapamiętałeś podczas czytania. Zamiast więc robić notatki zbyt szczegółowe, a przez to mało czytelne, zaufaj sobie i swojemu umysłowi. Tworząc notatki podczas pracy z książką, zapamiętuj (za pomocą technik pamięciowych) jakie informacje kryją się pod danym słowem kluczem. Następnie podczas powtórki z samych notatek, staraj się sobie przypomnieć rozwinięcie danego zagadnienia. Jeśli jakaś informacja ci umknęła – zajrzyj do książki i przypomnij ją sobie!

Gwarantuję, że jeśli przyzwyczaisz mózg do takiej pracy, już niedługo będziesz zapamiętywać treść książki po jednokrotnym przeczytaniu tekstu, podkreśleniu słów kluczowych i zapisaniu ich w formie notatki (hierarchicznej lub mapy myśli). Odpowiedni system powtórek sprawi, że przed egzaminem wystarczy ci tylko przejrzenie słów kluczowych, aby odświeżyć ślady pamięciowe i móc w pełni korzystać z nabytej wcześniej wiedzy.

Więcej o mapach myśli przeczytasz w artykule: Mapy twoich myśli

Ciekawe? Podziel się artykułem!

Katarzyna Bryzek

Autor

Katarzyna Bryzek

trener szybkiego czytania i efektywnego uczenia się