Dlaczego warto notować

29 czerwca 2009 Katarzyna Bryzek Jak się uczyć

Notatki w naszym życiu są wszechobecne. Tworzymy je i umieszczamy wszędzie, gdzie jest to możliwe, a bogactwo form i treści z pewnością mogłoby zainspirować niejednego poetę. Zazwyczaj są krótkimi, zwięzłymi informacjami – na przykład karteczka naklejona na lodówce “Kupić mleko!”, albo wielki napis na szkolnym boisku “Kocham Ankę z III c”. Istnieją także notatki biurowe: “Zebranie zarządu firmy przesunięte na godzinę 17.00”, notatki uczelniane: “Sesja egzaminacyjna rozpoczyna się 28 stycznia 2009r.”, notatki uczniowskie: “Kupić zeszyt do matematyki!”… Są poręczne, proste i jasne. Służą informowaniu oraz utrwalaniu wiedzy! Dlatego właśnie stosujemy je tak często.

Jak wiemy, w szkole czy na uczelni, notatek robi się bardzo dużo. Słuchając notujemy, gdyż zdajemy sobie sprawę, że w przeciwnym razie wiadomości zostaną szybko zapomniane. Jednak często robimy to chaotycznie, automatycznie, bez zastanowienia… Niewyraźny, ciasny zapis, linijka pod linijką, staje się potem naszym jedynym źródłem wiedzy, która jednak nie jest dla nas łatwo przyswajalna, właśnie ze względu na formę. Jak więc powinny wyglądać idealne notatki? Muszą być kompromisem między informacją zawartą na małej karteczce samoprzylepnej, a zabazgraną stroną formatu A4.

Pomoc w uczeniu się, jaką niosą nam notatki, jest nieoceniona. Pomijając sytuację, kiedy są one po prostu dowodem na to, że uczestniczyliśmy w wykładzie lub lekcji, możemy tworzyć je zawsze, kiedy chcemy utrwalić sobie jakąś informację! Wypisywanie najważniejszych treści z czytanej książki, bądź z już posiadanych “bazgralnych notatek roboczych”, poprzez używanie słów kluczy, podkreśleń, pogrubień, oraz z uwzględnieniem selekcji i uporządkowania wiadomości, daje nam wspaniały materiał powtórkowy. Ponadto jednoczesne czytanie i wypisywanie (robienie notatek) angażuje w proces uczenia się wszystkie nasze zmysły, a stosowanie kolorów i znaków graficznych oddziałuje na naszą prawą, twórczą półkulę. Jak pamiętamy z artykułu Uczyć się znaczy zapamiętywać, to właśnie odpowiednio przygotowane notatki umożliwiają nam wykorzystanie właściwości naszej pamięci, a tym samym usprawniają proces zapamiętywania.

Ciekawe? Podziel się artykułem!

Katarzyna Bryzek

Autor

Katarzyna Bryzek

trener szybkiego czytania i efektywnego uczenia się